We blijven het beleven, in elk geval nog even!

We blijven het beleven, in elk geval nog even!

ROOSENDAAL – Roosendalers hebben nogal eens de neiging neerbuigend te doen over hun woonplaats. Trots zijn ze bijna nooit, dat laten ze aan de inwoners van de buursteden over, die zwelgen in chauvinisme. Nee, Roosendalers vinden gewoon doen al gek genoeg en ze wonen nu eenmaal in een stad die rechttoe-rechtaan is. Zonder lommerrijke boulevards, idyllische grachten met klok- en trapgevels, kapitale herenhuizen die een rijk verleden weerspiegelen. Maar toch: de bevolking is het gelukkigst van de provincie. Er is veel groen in de omgeving. Roosendaal is rijk aan cultuur en evenementen. Winkels en bedrijven zorgen voor banen. Ruim voldoende dus, of zelfs goed.

Als je voor zo’n stad en zulke mensen een promotiecampagne moet bedenken, heb je daar een hele kluif aan. Toch wil je dat je geliefde oord in trek blijft bij bezoekers, en dat de hardwerkende ondernemers, de cultuurtempels en de evenementen voldoende klanten trekken. Je wilt dat de stad in trek blijft als vestigingsplaats voor bedrijven, opdat de inwoners ook in de toekomst van werk en inkomen verzekerd zijn. En je wilt natuurlijk dat de jeugd zich thuis blijft voelen in die stad en de dorpen die je lief zijn. Ga je iets waar je zeker tevreden over bent dan naar voor schuiven als iets buitengewoons? Als iets unieks? Als een toppertje, terwijl het misschien wel een 7,5 is, of zelfs een 8, maar toch zeker geen 10?

Voor de promotie van de stad – citymarketing in goed Nederlands – schakelde economie-wethouder Hans Verbraak het Belgische bureau Connect in, van Bart Derison uit Hasselt. Er kwam een stads-klankgroep– cityboard in goed Nederlands – en er werd een digipanel uitgezet, waaraan meer dan achthonderd mensen deelnamen. De conclusies: men is tevreden met Roosendaal, er is veel te doen, op allerlei fronten, en het is allemaal kwalitatief in orde.  Derison heeft nu advies uitgebracht. Geen campagne, eerst nog maar eens goed nadenken. Alle krachten bundelen die daarbij van pas kunnen komen. Dus de stadspromotors van de VVV aan laten sluiten bij het gemeentelijke PR-bedrijf. Daar een ‘kwartiermaker’ boven hangen die met zijn of haar team gericht gaat werken aan imago-beschrijving en aan een promotieplan. Een bureau dat niet begint met een kreet, maar dat inventariseert en doeltreffende campagnes gaat bedenken. Een bureau ook dat niet louter werkt voor de gemeente of voor een specifieke doelgroep (middenstand, theater, evenementenorganisaties), maar dat door iedereen in te huren is. En dat daarmee de startinvestering van twee ton terug kan verdienen (als dat zou lukken…).

De slogan ‘Beleef ’t in Roosendaal’ blijft nog even bestaan. In afwachting van wat beters zullen we het ermee moeten doen. Maar eigenlijk is het een loze kreet, waarin de plaatsnaam Roosendaal net zo goed kan worden vervangen door Oss, Helmond, Assen, Ridderkerk of Hasselt.

Één reactie

Reageer